Show simple item record

dc.creatorFrancis Salazar, Susan
dc.date2012-02-01
dc.date.accessioned2016-05-03T14:32:37Z
dc.date.available2016-05-03T14:32:37Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1793
dc.identifier10.15517/revedu.v30i1.1793
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/23025
dc.descriptionThis article presents an analysis of the qualities of an effective college professor. The analysis emerges from research on the professor’s performance assessment. In conducting this type of research, it is possible to identify two tendencies: (1) a reflection and essay articles about the profiles of effectiveness and (2) research and performance assessment process. The focus is on the latter tendency in order to find out the basis to for understand the college professors´ action in their relationship with the context The analysis of these studies at least shows two categories: the professor’s multi-dimension and historical and contextual value of qualities that make this professor effective. The first tendency seeks to reveal the interrelation between the personal, disciplinary and pedagogical scopes. The third scope is very important in terms of the research on orientations in the process of training college professors.en-US
dc.descriptionEl presente artículo muestra un análisis de las cualidades del profesor universitario efectivo que emergen del estudio e investigación sobre la evaluación del desempeño docente en la educación superior. En el estudio de las características del docente universitario emergen dos grandes tendencias: la declaración de perfiles en artículos de reflexión y ensayo y los procesos de evaluaciones del desempeño docente. El propósito de concentrarse en esta última tendencia surge en la posibilidad de encontrar significativos aportes para la comprensión del quehacer del profesor universitario por su relación con la realidad empírica en la que el docente está inmerso. El análisis de estos estudios muestra al menos dos categorías de estudio: la multidimensionalidad del docente y el valor histórico y contextual de las cualidades que lo hacen un profesor o profesora de calidad. El foco de este artículo es la primer categoría que revela la interrelación de tres ámbitos: el personal, el disciplinar y el pedagógico, para que sirva de insumo en la discusión e investigación de los procesos formativos del profesor y profesora universitaria.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacutad de Educación, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista Educaciónes-ES
dc.sourceRevista Educación; Vol. 30, Núm. 1 (2006): Revista Educación; 31-49es-ES
dc.sourceRevista Educación - Journal of Education; Vol. 30, Núm. 1 (2006): Revista Educación; 31-49en-US
dc.sourceRevista de Educación; Vol. 30, Núm. 1 (2006): Revista Educación; 31-49pt-PT
dc.source2215-2644
dc.source0379-7082
dc.subjectteacher evaluationen-US
dc.subjecteffective teachingen-US
dc.subjecttraining college professorsen-US
dc.subjecteffective college professorsen-US
dc.subjectEvaluación docentees-ES
dc.subjectefectividad en la enseñanzaes-ES
dc.subjectformación del docente universitarioes-ES
dc.subjectel docente universitario efectivoes-ES
dc.titleHacia una caracterización del docente universitario “excelente”: Una revisión a los aportes de la investigación sobre el desempeño del docente universitarioes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record