Show simple item record

The Carnivalesque Construction of a World: The Case of Big Fish, a Novel and a Film

dc.creatorMontenegro Bonilla, Joe
dc.date2014-03-24
dc.date.accessioned2016-05-03T14:50:37Z
dc.date.available2016-05-03T14:50:37Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/13821
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10669/23535
dc.descriptionThis article introduces a new perspective on the concept of carnival as elaborated by Mikhail Bakhtin. Through a comparative analysis of Daniel Wallace’s work of fiction, Big Fish: A Novel of Mythic Proportions and Tim Burton’s film based on it, an association between carnivalesque aesthetics and ideology is established and underscored. An attempt is made to recapitulate some of the major episodes of the fantastic journey of Edward Bloom, the hero in both texts, and his utopian path towards a society that accepts his own ideals. Thus, by means of a conscientious approach to both Wallace’s novel and Burton’s film, it is possible to confirm the validity and contemporaneity of carnivalesque ideology and how it continues to permeate various planes, not only of artistic production, but also of human experience and behavior. In sum, the analysis will focus on the processes and images that carnival provides for the construction of an ideologically-different world in Daniel Wallace’s Big Fish: A Novel of Mythic Proportions and Tim Burton’s film Big Fish.en-US
dc.descriptionEste artículo introduce una nueva perspectiva sobre el concepto de carnaval elaborado por Mijaíl Bajtín. A través de un análisis comparativo de la obra de ficción de Daniel Wallace Big Fish: A Novel of Mythic Proportions y del filme de Tim Burton basado en esta obra, se establece y resalta una asociación entre la estética y la ideología carnavalescas. Así, se recapitulan algunos de los episodios más importantes del viaje fantástico de Edward Bloom, el héroe en ambos textos, y su ruta utópica hacia una sociedad más acorde con sus propios ideales. Se desprende entonces que por medio de un acercamiento concienzudo tanto a la novela de Wallace como a la película de Burton, es posible confirmar la validez y contemporaneidad de la ideología carnavalesca y cómo ésta continúa permeando diversos planos no solo de la producción artística sino también de la experiencia y comportamiento humanos. En resumen, el análisis estará enfocado en los procesos e imágenes que proporciona el carnaval para la construcción de un mundo ideológicamente diferente en Big Fish: A Novel of Mythic Proportions de Daniel Wallace y en Big Fish de Tim Burton.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherEscuela de Lenguas Modernas, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.relationRevista de Lenguas Modernas; Núm. 19
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista de Lenguas Modernases-ES
dc.sourceRevista de Lenguas Modernas; Núm. 19 (2013)es-ES
dc.sourceRevista de Lenguas Modernas; Núm. 19 (2013)en-US
dc.source16591933
dc.subjectcarnivalen-US
dc.subjectliterature and filmen-US
dc.subjectMikhail Bakhtinen-US
dc.subjectfantasyen-US
dc.subjectcarnavales-ES
dc.subjectliteratura y cinees-ES
dc.subjectMijaíl Bajtínes-ES
dc.subjectfantasíaes-ES
dc.titleThe Carnivalesque Construction of a World: The Case of Big Fish, a Novel and a Filmen-US
dc.titleThe Carnivalesque Construction of a World: The Case of Big Fish, a Novel and a Filmes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record