Universidad de Costa Rica
  • Sobre Kérwá
  • Acceso Abierto
  • Cómo Depositar
  • Políticas
  • Contacto
    • español
    • English
  • español 
    • español
    • English
  • Acceder
Ver ítem 
  •   Repositorio Kérwá
  • Investigación
  • Ciencias sociales
  • Educación física y recreación
  • Ver ítem
  •   Repositorio Kérwá
  • Investigación
  • Ciencias sociales
  • Educación física y recreación
  • Ver ítem
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reducing training volumen during tapering improves perfromance in taekwondo athletes

artículo científico
Thumbnail
Ver/
Artículo principal (371.3Kb)
Fecha
2018
Autor
Carazo Vargas, Pedro
Moncada Jiménez, José
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
Resumen
There is a lack of evidence on periodization models in Taekwondo. Purpose: This study evaluated the effects of reducing the training volume during tapering on fitness and motor performance variables in Taekwondo athletes. Methods: Volunteers were eight male (21.3 ± 3.62 yr., 75.5 ± 16.3 kg body weight, 174.4 ± 7.0 cm body height, 17.5 ± 8.4% body fat mass, VO2max = 53.5 ± 5.0 ml kg-1 min-1) and four female (19.5 ± 1.3 yr., 51.7 ± 2.25 kg body weight, 160.6 ± 5.1 cm body height, 26.5 ± 6.1% body fat mass, VO2max = 45.5 ± 4.1 ml kg-1 min-1) Taekwondo college athletes. The training intervention included a 10-week standardized overload phase for all participants, followed by three weeks of tapering. During the tapering phase, participants were randomly assigned to either a condition consisting of maintaining the training volume or a condition where training volume was linearly-reduced by 50%. Physical fitness and motor performance variables were measured before and after tapering. Results: No statistical significant group by time interactions were found on any performance variable (P>.05). Main effects analyses showed improved performance in muscular strength (P=.01), squat (P=.01), counter-movement (P=.01), arms counter-movement (P=.01) and drop (P=.01) jumps, and two kicking drills (kicking response time, P=.03; kicking movement time, P=.04). The 50% training volume tapering strategy elicited higher effect sizes and %H than the no reduction strategy for all performance variables. Conclusion: A training model using block periodization allowed improvements in Taekwondo fitness and motor performance variables regardless of the three-week tapering strategy used.
URI
https://hdl.handle.net/10669/86252
Enlace externo al ítem
10.7752/jpes.2018.04334
https://efsupit.ro/index.php/archive?id=97
https://efsupit.ro/images/stories/decembrie2018/Art%20334.pdf
Colecciones
  • Educación física y recreación [264]



  • Repositorios universitarios

  • Repositorio del SIBDI-UCR
  • Biblioteca Digital del CIICLA
  • Repositorio Documental Rafael Obregón Loría (CIHAC)
  • Biblioteca Digital Carlos Melendez (CIHAC)
  • Repositorio de Fotografías
  • Colección de videos de UPA-VAS
  • Sitios recomendados

  • Buscador regional de LA Referencia
  • Buscador del Open ROAR
  • Scientific Electronic Library Online (SciELO)
  • Directory of Open Access Journals (DOAJ)
  • Redalyc
  • Redes sociales

  • facebook.com/repositoriokerwa
  • @Ciencia_UCR
  • Sobre Kérwá
  • Acceso Abierto
  • Cómo depositar
  • Políticas
Contacto | Sugerencias
Repositorio Institucional de la Universidad de Costa Rica. Algunos derechos reservados. Este repositorio funciona con DSpace.
 

 

Listar

Todo KérwáComunidades & ColeccionesTítulosAutoresPalabra clavePor procedenciaPor tipoEsta colecciónTítulosAutoresPalabra clavePor procedenciaPor tipo

Mi cuenta

AccederRegistro

  • Repositorios universitarios

  • Repositorio del SIBDI-UCR
  • Biblioteca Digital del CIICLA
  • Repositorio Documental Rafael Obregón Loría (CIHAC)
  • Biblioteca Digital Carlos Melendez (CIHAC)
  • Repositorio de Fotografías
  • Colección de videos de UPA-VAS
  • Sitios recomendados

  • Buscador regional de LA Referencia
  • Buscador del Open ROAR
  • Scientific Electronic Library Online (SciELO)
  • Directory of Open Access Journals (DOAJ)
  • Redalyc
  • Redes sociales

  • facebook.com/repositoriokerwa
  • @Ciencia_UCR
  • Sobre Kérwá
  • Acceso Abierto
  • Cómo depositar
  • Políticas
Contacto | Sugerencias
Repositorio Institucional de la Universidad de Costa Rica. Algunos derechos reservados. Este repositorio funciona con DSpace.