Show simple item record

ICTs as Innovative Tools in the University Teaching: The Case of the Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje at the Universidad Nacional

dc.creatorPizarro Chacón, Ginneth
dc.creatorCordero Badilla, Damaris
dc.date2014-03-24
dc.date.accessioned2016-05-03T14:51:19Z
dc.date.available2016-05-03T14:51:19Z
dc.identifierhttp://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/13934
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10669/23714
dc.descriptionThe current university systems demands that teachers adapt and implement their teaching processes to encourage the proper use of technology resources. These technological tools help teachers and learners make effective group work, promote social activities, exchange ideas, have a quick access to information, encourage student-teacher interactions in real time and get access to forums, chats, Web 2.0, among others. This new vision helps teachers interact with their students, plan effective lessons and design learning environments with the use of the communication tools currently available. The innovative combination of technology and the use of traditional and communicative teaching techniques of a particular subject matter will encourage teachers to change their traditional ways of teaching using just lectures, practical classes, and seminars, among others. Through this new perspective, the teacher becomes a facilitator and a guide, and the student will assume a more active role in their learning process. The aim of this paper is to analyze how the teachers at Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguage at the Universidad Nacional integrate ICTs into their teaching processes. A questionnaire will be used to get teachers’ experiences in the use or the lack of usage of the ICTs Finally, some updated trainings on the use of technology resources will be recommended to all those teachers who do not use them in the classroom activities, and the exchange of ideas by those who use them will be taken into account to promote class planning and interactive activities as part of their teaching strategies.en-US
dc.descriptionLos sistemas universitarios actuales exigen que los profesores adapten e implementen en sus procesos de enseñanza el buen uso de los recursos tecnológicos. Estas herramientas tecnológicas ayudan a los maestros y a los alumnos a hacer un trabajo en grupo efectivo, promover actividades sociales, intercambiar ideas, tener un acceso rápido a la información, fomentar la interacción alumno-profesor en tiempo real y tener acceso a los foros, chats y Web 2.0, entre otros. Esta nueva visión ayuda a los profesores a interactuar con sus estudiantes, a planear clases efectivas y a diseñar entornos de aprendizaje con el uso de las herramientas de comunicación disponibles en la actualidad. La combinación innovadora de tecnología y el uso de técnicas tradicionales de enseñanza y de comunicación de un tema en particular motivarán a los profesores a cambiar las formas tradicionales de enseñanza que utilizan, tales como conferencias, clases prácticas y seminarios. Por medio de esta nueva perspectiva, el profesor se convierte en un facilitador y un guía, y el estudiante asumirá un papel más activo en su proceso de aprendizaje. El objetivo de este trabajo es analizar cómo los profesores de la Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje en la Universidad Nacional, en Costa Rica, integran las TIC en sus procesos de enseñanza. Se utilizó un cuestionario para conocer las experiencias de los profesores en el uso o la falta de uso de las TIC y, por último, se recomiendan algunas capacitaciones actualizadas sobre el uso de estos recursos tecnológicos a todos aquellos profesores que no las utilizan en las actividades del aula; además, el intercambio de ideas por parte de quienes las utilizan se toma en cuenta para promover la planificación de clases y actividades interactivas como parte de sus estrategias de enseñanza.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherEscuela de Lenguas Modernas, Universidad de Costa Ricaes-ES
dc.relationRevista de Lenguas Modernas; Núm. 19
dc.rightsCopyright (c) 2014 Revista de Lenguas Modernases-ES
dc.sourceRevista de Lenguas Modernas; Núm. 19 (2013)es-ES
dc.sourceRevista de Lenguas Modernas; Núm. 19 (2013)en-US
dc.source16591933
dc.subjectlearning processen-US
dc.subjectteachingen-US
dc.subjectICTen-US
dc.subjectinnovative technological resourcesen-US
dc.subjectproceso de aprendizajees-ES
dc.subjectenseñanzaes-ES
dc.subjectTICes-ES
dc.subjectrecursos tecnológicos innovadoreses-ES
dc.titleICTs as Innovative Tools in the University Teaching: The Case of the Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje at the Universidad Nacionalen-US
dc.titleICTs as Innovative Tools in the University Teaching: The Case of the Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje at the Universidad Nacionales-ES
dc.typeartículo científico


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record